July 26, 2012

Pintu Syurga Pintu Neraka . Syaitan Dirantai . Bersahur Dan Berbuka .

Bismillahirrahmanirrahim . Assalamualaikum :)
Tetiba mood nak berkongsi sedikit sebanyak tentang soaljawab mengenai bulan Ramadhan . Bulan Ramadhan ni kenalah kurangkan ketawa lebihkan senyuman kurangkan lagha lebihkan ilmu tingkatkan iman . Tak getu ?

Tikar dibentang buat tetamu , 
Jom membaca tambahkan ilmu :)

Menyeberang sungai dengan perahu ,
Moga terjawab apa yang tak tahu :)



Q : Orang alim kata pada bulan Ramadhan , pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup . Apa makna dan kelebihannya kepada kita yang masih hidup di dunia ?

A : Sebenarnya kenyataan itu bersumber dari hadis Nabi SAW . Bagi memahami maksud hadis tersebut iaitu pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup, ada beberapa tafsiran :
1. Secara zahir iaitu memang benar pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup . Kebetulan pula memanglah syurga ada pintu begitu juga neraka . Bahkan bukan satu pintu saja tetapi ada banyak pintu . Kalau sudah ada pintu , sudah tentu boleh dibuka dan ditutup .
2. Makna simbolik iaitu banyak peluang beribadat dan menggandakan pahala . Dengan itu , sebab sebab ke syurga begitu banyak bulan ini . Sebalikya peluang untuk bermaksiat pula kurang . Oleh kerana bulan Ramadhan bulan mulia , biasanya setiap kebaikan akan digandakan .
3. Turun rahmat dengan banyak dan bersih jiwa orang yang berpuasa daripada sifat keji .



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Q : Penceramah selalu kata pada bulan Ramadhan semua syaitan dirantai , tapi saya lihat masih ada orang buat maksiat dan mungkar , macam mana tu ?


A : Syaitan dirantai pula mempunyai beberapa makna tafsiran . Ada juga yang bertanya jika syaitan dirantai pada bulan Ramadhan kenapa masih ada gangguan syaitan ? Ada hamba Allah berkata bahawa dia nampak makhluk halus pada bulan Ramadhan .
Makna syaitan dirantai :
1 . Secara zahir iaitu memang syaitan dirantai sepanjang bulan Ramadhan . Ia menjadi tanda kepada para malaikat dengan kedatangan bulan Ramadhan dan bertujuan mencegah syaitan daripada mengganggu manusia Muslim .
2 . Isyarat kepada banyak pahala dan kurang dosa .
3 . Syaitan menjadi lemah pada bulan Ramadhan dan kurang aktif .




        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Q : Bagaimana dikatakan melambatkan sahur dan menyegerakan berbuka ?

A : Sunat melambatkan sahur dan menyegerakan berbuka .
  • Malambatkan sahur .
Hadis : Daripada Zaid bin Sabit r.a. katanya: “Kami pernah bersahur bersama-sama Rasulullah s.a.w. Selepas itu kami berdiri untuk menunaikan solat subuh, kamipun bertanya kepada baginda: “Berapa jarak sebenar di antara kedua-dua itu? (di antara makan sahur dengan sembahyang subuh)”. Baginda pun menjawab: “sekira-kira cukup membaca lima puluh ayat”. (HR al-Bukhari dan Muslim)

Pengajaran Hadis:

1. Orang yang hendak makan sahur disunatkan melambatkan berbuat demikian sehingga hampir dengan waktu subuh.
2. Jarak yang paling afdhal untuk bersahur dengan masuknya waktu subuh ialah sekadar lama bacaan lima puluh ayat al-Quran.
3. Umat Islam digalakkan bersahur kerana perbezaan antara puasa orang-orang Islam dengan puasa ahli Kitab ialah dengan makan sahur.

  • Menyegerakan Berbuka

HadisDaripada Sahal bin Said r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Orang yang menyegerakan berbuka puasa setelah masuk waktunya akan mendapat kebaikan yang berterusan.
Huraian Hadis
1. Orang yang berpuasa disunatkan segera berbuka setelah diyakini masuknya waktu Margrib, sebaliknya makruh hukumnya jika sengaja dilewat-lewatkan tanpa sebarang sebab yang munasabah.

2. Antara hikmah disunatkan agar segera berbuka puasa ialah supaya kita tidak tergesa-gesa dalam mengejar waktu solat di mana ia memberi kesempatan untuk kita rehat seketika sebelum mengerjakan solat Maghrib dan sebelum bergegas menunaikan solat Isyak dan Tarawikh pula selepasnya.



Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir. Wallahù'alam bíssawab .

Wabíllahí taùfík walhídayah, Wassalamù'alaíkùm warahmatùllahí wabarakatùh.  

7 comments:

putryteya said...

Owwhh ..macam tu rupanya . dah terjawab semua persoalan aku akhirnya .

terimakasihh ulya . tambah2 yang fasal syaitan dirantai tu

lynndAmya said...

hi, nice info. Thanx for sharing.. :D jom singgah ke blog sy, TQ (n_n)

adibahfaizah said...

Thanks Ulya :) selalu jer dengar hadis ni..tapi tak prnh rasa nk mengupas mksd di sebaliknya...konon2 buat2 pham je....nice!

chot ok..! said...

btl3..tp nafsu mnusia tu ssh gak nk kawl kn?
chot tak lupa,chot dtg lgi sini:)http://chot91.blogspot.com/2012/07/jatuhbangkit-semula.html

zulhilmi tempoyak said...

thanks awk... tlg bimbing sy sket..

tlg ajr byk lg ye..huhu

Muhammad Syahrul Firdaus said...

alhamdulillah syukran kathirannn ilmu baru utk sy :)

Nurulee said...

Thanks sharing, nice info. Hehe, love this <3

http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/three-things-in-one-e.html