July 12, 2012

Sebenarnya Ramai Orang Suka Buat Tak Tahu . . .

Bismillahirrahmanirrahim . Assalamualaikum ya akhi ya ukhti :) 



Sebenarnya... ramai WANITA Islam tahu menutup AURAT itu WAJIB .

Tapi masih ada yang ingkar . Pakai tudung ikut fesyen , sepatutnya ikut syariat baru sebetulnya menutup aurat .
Tahu tak saudari sekalian yang ulya kasihi kerana Allah , apabila terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya maka tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan .



Sebenarnya... ramai LELAKI Islam tahu BATASAN aurat nya juga .

Tapi bila main bola pakai seluar pendek . Ingat macho sangat ke bulu kaki tu ?


Sebenarnya... ramai remaja tahu COUPLE sebelum nikah itu HARAM .

Tapi masih buat jugak , pegang sana sini berjalan ke hulu ke hilir . Tak malukah ?
Couple Islamik ? Yang hak jangan dicampur dengan yang batil ya ! !
Yang suci di sisi Islam adalah cinta after nikah . Lagi sweet kan ?



Sebenarnya... ramai orang tahu KIAMAT itu akan tiba .

Tapi masih tiada persediaan menghadapinya . Malah bak cendawan tumbuh pulak hiburan di tanah air kita . Alangkah sedihnya :(


Sebenarnya... ramai orang tahu tentang DOSA & PAHALA .

Tapi buat endah tak endah . Bila solat tiang agama diambil ringan , macam mana untuk kita perkukuhkan amalan lain ? Jika sempurna solat InsyaAllah sempurnalah amalan yang lain.


Sebenarnya... ramai orang tahu kalau PEMBALASAN itu PASTI ada .

Tapi tetap buat jahat . Yang berkuasa terus berlaku zalim . Yang lemah terus ditindas . Ingatlah balasan Allah pasti tiba dengan neraca timbangan yang seadilnya .


Sebenarnya... ramai orang tau NERAKA dan SYURGA itu wujud .

Tapi tak berusaha mencapai syurga . Tak berkeras untuk mengelak dari api neraka . 
Berani sungguh kita ya ?

Sebenarnya... ramai orang TAKUT bila bicara tentangnya .

Tapi sekejap saja . Tak lama lagi ulang balik kesilapan diri . Kerana kita manusia sering alpa , maka selalulah mengingatkan antara satu sama lain .


Sebenarnya... ramai orang TAHU tentang semua ini .


Cuma sebenarnya.. ramai orang lebih suka BUAT TAK TAHU . ye tak ? ?



‎"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada tuhan kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakan diriku. Aku (hanyalah) hambaMu. Aku berusaha sedaya upaya untuk setia memegang janjiMu. Aku berlindung kepadaMu ya Allah akibat dari kejahatan yang terlanjur telah aku lakukan. Ya Allah, aku mengaku sekian banyak nikmatMu kepada aku dan aku mengakui juga akan sekian banyak dosaku, maka ampunkanlah dosaku. 
Tiada yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau."
amin .



semoga perkongsian ini untuk manfaat bersama . ulya berharap penulisan ulya ini menjadi peringatan buat diri sendiri yang hina dan saudara sesama Islam yang lain :)

Setakat inilah dahulu coretan dari keyboard ulya ke screen kalian , wa astaghfirullaha li wa lakum ajmain, walhamdulillahi rabbil alamin .

Wallahu a'lam, wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh .



24 comments:

Sis Eiyan Azian said...

yep, hamba ini mudah lalai :(

thank for sharing..

Ulya said...

Sis Eiyan Azian :
sbb kita dicipta sbgai insan yg lemah .
maka kita kna saling mengingati . kan ? :)

Sis Eiyan Azian said...

yep.. sama2 la kita saling mengingati :)

leakedknowledge said...

umur masih muda, bila dh tua nanti brulah isi masa dengan ibadah...itu mindset muda mudi sekarang nie....sigh

Natasha said...

selagi ade alasan utk mgelak, slagi tu diorg xkn buat. take for example, npe x pkai tdung? belum smpai waktu. mormal da dgar mende ni~

cendol said...

nice share Ulya :)
mmg mmg ramai org tahu..
tapi lebih ramai yg suke buat ape yg dia suke,bukan ape yg dia tahu..tu lah nmenye ilmu tanpe amal!

Ulya said...

leakedknowledge : hmm mmg pun .

igt malaikat maut tu ketuk pintu bagi salam dulu nak amik nyawa ape ? ?

kita pun tak tahu ajal kita bila , moga kita tergolong dlm golongan yang tak buat-buat lupa .

Ulya said...

Natasha : yups .
itu paling klise yg penah didengar .

Ulya said...

cendol : biasalah , buat2 tak tahu baru dapat mngelak .

ye , lgi risau bila dah berilmu tp tak beramal kan ? ? sbb lagi besar dosanya bila kita tahu bnda tu salah , tp buat jugakk...

lainlah org yg jahil yg tak tahu apa2 .

Bulan Syurga Firdausi said...

shabab pembimbing nisa'...Allah semoga sy terhindar & Allah sentiasa bantu kita semua insyaAllah...

Trah Zain said...

nice entry, moga ap yg kita buat di redhai Nya..amin n___n

ekkem spark said...

good post keep it up admin :)

Nurlyla said...

agree.. thanks for the sharing :)

Cinta Misteri said...

Buat2 tak tahu lbh jahil dpt yg tktau langsung tu... Hurmmm brsyukurlah sbb kita 〈islam〉 awal2 dh dpilih oleh Allah, so jgn suka2 buat tktau

eyjalukman said...

nice entry ulya . manusia mmg sume suka buat tak tahu . dah jd mcm stu tabiat . termasuk lah diri sndiri ni . muhasabah dri balik .

putryteya said...

wuuu .. ulyaa ! banyak dosa ni .. insaff

hang dapat mana ?? call tak dapat2

mr emperor said...

sebenarnya... entry ini memang menginsafkan.. sob3,

Ulya said...

Trah Zain : betul , amin :)

moga semua dalam redanyaa~

Ulya said...

ekkem spark : syukran , InsyaAllah .

Ulya said...

Nurlyla : afwan :)

Ulya said...

Cinta Misteri : setuju sgt3 .
kalau jahil taktaw apa2 .
ni kes yg tau , pastu buat2 taktaw .
teruk nyaa. nauzubillahiminzalik .

Ulya said...

eyjalukman : ya , kita smua tak smpurna , maka salingmngingatkan adalah yg terbaik !

:)

Ulya said...

putryteya : sama2 kita menginsafkan diri ^^

sorry , fon ak rosak . selalu dua hari ja , kali ni empat hari pun tak okayyy lg . kenapakah ? :'(

Ulya said...

mr emperor : bila kita rasa insaf , kita smakin dekat dgn Allah kan .
kita semakin takut melanggar perintahnya .

keinsafan tu benda yang positif , kan ^^