July 20, 2013

waktu niat ? terlupa niat ? makan waktu imsak ?

bismillahirrahmanirrahim . assalamualaikum :)

- - - - - - - - - - - - - - waktu niat - - - - - - - - - - - - - -


Q : bilakah niat puasa itu patut dilakukan ?

A : niat puasa boleh diqasadkan slepas msuk wktu maghrib hngga ke sblum wktu subuh keesokannya harinya sblum bpuasa .


- - - - - - - - - - - - - - terlupa niat - - - - - - - - - - - - - -


Q : saya telupa niat utk bsahur dan berdoa sblum bbuka . bagaimana kdudukan puasa saya ye ?

A : sahur dan bbuka puasa tidak mmerlukan niat . yg diperlukan niat adalah ibadah puasa itu sendiri . 
oleh kerana sahur dan berbuka puasa adalah aktiviti mkan dan minum , maka doa makan dan minum juga disunatkan bacaan pnuh pnghayatan sblum sahur dan mnjelang wktu berbuka .
pada waktu berbuka, boleh ditambah doa yg bermaksud ,
"Ya Allah keranaMu aku berpuasa , denganMu aku beriman , 
dan dengan rezekiMu aku berbuka"


- - - - - - - - - - - - - makan waktu imsak - - - - - - - - - - - - -



Q : semalam ketika saya sdang makan sahur deejay di radio mngatakan telah masuknya waktu imsak . adakah puasa saya itu batal ?

A : bahawa ibadah puasa itu bmula dri waktu fajar atau lebih dikenali sbgai subuh shinggalah terbenamnya matahari , waktu maghrib .
waktu imsak hanya sebagai peringatan bahawa waktu fajar amatlah hampir . imsak itu sendiri bermakna waktu tenang untuk mulai menahan diri daripada makan dan minum , seumpama lampu kuning sbelum zahirnya lampu merah di persimpangan jalan dan anda mestilah bersegera mnyelesaikan makanan scepat mngkin .
ini untuk mngelakkan mkanan msih ada di dlam mulut dan azan subuh berkumndang . jika anda masih makan setelah waktu imsak , ttapi sbelum masuknya waktu subuh , puasa anda ttap sah .

kemusyikilan ramadhan , ustaz mohammad hasnil abu bakar .




selamat mnjalani ibadah puasa :)

Ilalliqa' InsyaAllah , wassalam . . . :)




No comments: