September 04, 2013

(17 kali alFatihah = 34 kali sujud = 5 waktu solat)

bismillahirrahmanirrahim . assalamualaikum :)

"          TIADA solat kepada mereka yang tidak membaca surah al-Fatihah .
(riwayat Bukhari dan Muslim)


setiap orang islam kalau dikirakira kan , kita akan membaca 17 kali surah alfatihah yg mngndungi 7 ayat sehari semalam , betul taak ?


taak pecayaa kan kita baca sebnyak itu ?

so , let's count together , 
subuh = 2 , 
zohor = 4 , 
asar = 4 , 
maghrib = 3 , 
isyak = 4
2 + 4 + 4 + 3 + 4 = 17 !

iye , tujuhbelas kali sehari sekurangkurangnya untuk sehari semalam , dan mungkin bergandaganda lagi kalau kita menunaikan solatsolat tmbhan seperti solat sunat dan sebagainya .


"       DARIPADA Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata : “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.
(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi)

setiap solat adalah tak sah kalau tidak membaca al Fatihah dan ini adalah berdasarkan keterangan hadis bukhari dan muslim . rujuk hadis atas sekali warna hijau tuw :)

al fatihah menjadi penawar bagi :
  • racun dan kala jengking
  • menghilangkan sifat lupa
  • penyembuh segala penyakit
  • menyembuh penyakit mata
  • penawar penyakit hati

dalam surah al fatihah trkndung dasardasar akidah dan dasardasar kefahaman Islam . juga dasardasar perasaan terhadap Allah dan tawajjuh (berdoa) yang mmbyngkan sebahagian hikmat mngapa surah al Fatihah dipilih utk diulang2 bacaannya dalam setiap rakaat solat dan hikmat batalnya setiap solat yang tidak dibacakan surah al Fatihah .


cuba dengar nasyid erti surah al Fatihah kat sini , sini dan sini dan sini .
empat link ! pilih3 !! :D naak tmbah lagi ?? eh cukop lha tew , dah bnyak kannn .
ulya suka sgt3 dengar sbb kanakkanak yang menyanyi terasa sgt comel dan tersangatlah berbakat ! :)
kalau ulya bukak , nur muhammad pun akan berhenti main dan blablabla (bgntung ape dia buad mse tuw kcuali tido) dan ikut budakbudak tuw menyanyi sekali :)

*iya budakbudak memang sentiasa ohsem dan comelsekalisejutakali*

Kita perlu 34 kali sujud sehari untuk memastikan otak kita rasional. Sebab tu wanita kurang rasional dari lelaki sebab wanita ada waktu ‘cuti’. 

Sebab tu kalau nak tau , lelaki jenis skip-skip ‘sujud’ memang susah sikit nak memimpin rumah tangga. 

Fakta tentang 34 kali sujud ini dalam buku “Kenapa Rasulullah Tak Pernah Sakit"

lets count together utk sujud pulak , sepakat mmbawa berkat :) 
subuh = 4 ,
zohor = 8 ,
asar = 8 ,
maghrib = 6 ,
isyak = 8 .
ambil kakeleter dan start menekan punatpunat secara teliti :P =_=
4 + 8 + 8 + 6 + 8 = 34 !

so konklusinya . . . untuk mmstikan otak rasional 
(solat 5 waktu = 34 kali sujud = 17 kali alfatihah) sehari semalam tunai . . .

cantik kan aturan Allah :)

indah kan Islam itu :)

sebelum terlupa 1 , emm tengok lah video nie ---> video ohsem !
seriusly ohsem . WAJIB TONTON ! :D
takk tonton rugi . 

sebelum terlupa 2 , emm baru niee ulya teman abah amik adik balik sekolah , smbil dgar ceramah kat radio ustaz khairul nizam , beliau bagi satu selawat yang sama2 boleh kita amalkan , selawat kelaziman bagi ulama ulama al Azhar kata beliau . ulya kongsi sini neh . . :)

Alloohumma Solli Afdhollas Sholati’alaa As’adi Makhluuqoo Tika Sayyidinaa Muhammadiwa’alaa alihii Washohbihii wasallim ‘Adada Ma’luu Maatika Wamidaa Dzakalimaa Tika Kullamaa Dzakaro Kad Dzaakiruuna Waghofala ‘An Dzikrihil Ghoofiluun.

korang : selalu kita baca diakhir nasyid asma ul husna kan ?
ulya : ye , betulbetulbetul ! :)

sebelum telupa 3 , emm towk mksud selawat tew , boleh ke video niee :)
tapi vdeo tuw pakej lha , dia kasi seluruh maksud nasyid asma ul husna dari mula smpy abes ! :) lagi untung lahh kan (Y)

ulya saluu taak dpt letak tajuk yang sesuai untuk tetiap entry T__T maafkan saya :(



ilalliqa' insyaAllah . wassalam :)


3 comments:

Ahmad r al tandy said...

thank's info nya :)

ipain said...

comel betul blog ni :3

ipain said...
This comment has been removed by the author.