February 12, 2014

thabbit qulubi . . . ❤

bismillahirrahmanirrahim . assalamualaikum :)

ulya sebenarnya macam selalu bila lama taak tulis kat cni takk tahu nak mula mcm mana . sebenarnya ulya takde idea sngat pum nakk tulis ape , tpi sbb ada bberapa benda ulya nakk maklumkan ulya buad lahh jugak satu entri .


pertama . kepada adik2 dan kwn2 yg dapat twaran smbung pelajaran kmasukan februari nie , tahniah ulya ucapkan !! :D dan yg dapat unimas , welcome to unimas , welcome to bumi knyalang !! :D dan kpda adik2 dan kwn2 yg hantar komen swuh ulya buad entri pasal sains kognitif , hehee boley taak add fesbuk ulya , Amalina Ulya . ulya taak dpat jejak korang lahh , jgan lahh nakk anon sgt hihii ^^

kedua . kpda muslimah3 bakal bidadari syurga sekalian , mmndangkan naak bukak semester baru dah , ulya mmg taknak mnerima apa2 tmpahan untuk buad dan jahit tudung labuh . sbenarnya ulya mmg takk pernah pum bukak tempahan jahitan tudung tuw , skadar buad untuk kwan2 terdekat sahaja :) tpi sbab dah kwan2 blog mahupum fesbuk mnta ulya buadkan , ulya buadkan jugak masa cuti sem saje . taww :) asif kpda kalian yang ulya taak dpat nak buad . alaa , lgipum kan bnyak jual onlineee ^^
dan korang jugak boley cuba jahit sendiri . cuba cari mne2 tutorial jahitan tangan untuk tdung koshibo . dijamin puas hati kalau jahit sendiri :D hepi jahit-ing !! :D
boley tngok koleksi tudung labuh jubah dan niqab kat page Abaya Murah Di Sini . the lovely Alyaa akan melayan anda dengan tip top sekali !! :D siap ade tips macammacam taww ~ 
bak kata Alyaa , Abaya Murah Di Sini ONE-STOP CENTER. semuaa abaya di sini. murah;mahal.daripada abaya budget;premium;dan exclusive :) *JOM BERABAYA :)
hee , slamat mghabiskan duit . . :p

ketiga . entri akan datang :)

tu jea hee , dan taak smpai bberapa hari lgi yg hnya boley dibilang dgn jari tangan , dah bukak semester dan ulya akan terbng kembali ke bumi knyalang . wiwiwiii ~ eh ?? :p




sbenarnya kan kan kann . . . kalau dah ada kat umah kan rasa macam malas jeaa nakk terbng ke sarawak . . . alah , bukan sarawak jea dari form 1 masa ulya sekolah asrama pum ulya mmg malas jea naak balik asrama . kikii3 :DDD

disaat bmuhasabah sketika knpa Allah ttapkan ulya di sana apa tujuan kita mnyinggah d'dunia yang smntara :) di sarawak Allah tetapkan ulya untuk terus menuntut ilmu . pengisian dalam kehidupanlah yang membezakan kita dlam mncari mkna . merungkai mkna saadah dunia dan akhirat kedua2nya . ilmu itu perlu agar mnjadi cahaya insyaAllah smakin mndekat dengan Allah dan bermanfaat buad diri masyarakat dan agama :) dan yang paling utama iaitu dalam mngejar redhaNya . . .

ulya dipertmukan dengan bnyak jiwa baru samada di sarawak mahupum sepanjang perjalanan pulang atau pergi di lapangan terbang dan sebagainya . berjalan dan merasai denyutdenyut nadi di muka bumi Allah menyedarkan kita biarlah kehadiran kita didunia bukan sekadar untuk mngisi ruang dunia bahkan smoga kehadiran kita mampu mngisi jiwajiwa yang menghuni dunia :) insyaAllah . dan disitulah kita sedari erti hidup pada memberi . dan juga kita belajar erti memberi dan menerima . 

ma ajmala hayaati !! ^^

antara ptemuan aturan Allah yang terkesan iaitu btemu dngan adik2 baru mlalui program yang diikuti . barangkali mreka tidak punya kmewahan materi dunia tapi dri kesederhanaan itu mampu mnuntun kita berfikir disaat di segenap sudut dunia mnusia bkejaran mmenuhi kperluan dan khendak , ada jiwajiwa yang memerlukan keprihatinan dan kasih sayang . . ❤

ulya selaluu dipertemukan dengan kakak2 dan kawan2 baru yg baik2 di lapangan terbng mmndngkan ulya biasanya balik dan pergi tak berteman . walaupun taak knal mereka sudi mnyapa ajak makan dan ukhuwah berterusan bertnya khabar dan mmberi nasihat . ulya pulak mmg sukaa sgt kalau dapat mcej3 yang mmberi nasihat dan peringatan :) ia mnjadi panduan saat kita terleka dan lalai . jadi siapa2 rasa naak ntar mcej best2 yg bbentuk nasihat , silalah . . .  ❤
kecik tapak tngan nyiru saya tadahkan . . . ;) ;) 

di bumi sarawak niee ulya dapat btemu dngan sis dri sabah yg ulya knal di alam blog pada mulanya . sis ckap sis taak percaya dapat jumpa ulya , begitu jugak ulya pum taak sangka sis dtang sarawak dan berjumpa ulya !! :D Alhamdulillah Allah temukan kita ^^ hadiah yg paling bermakna spanjang pkenalan ulya dan sis yang baik hati dan suka bagi ceklat !! :D hee . . . ❤

kmudian  dipertemukan dengan jiwa yang cuba mencari2 islam . b'temu dengan jasad yang Islam namun tidak pernah diajar mngenai islam . btemu dngan jasad yang islam yang tahu soal Islam namun tidak mngamalkannya . bertemu dngan jiwajiwa yang hebat Islamnya dan bertebaran untuk memperjuangkan islam . dan bertemu . . . bnyak lahh . malas dah ulya naak taip satu2 .  di unimas sendiri ulya berjumpa dengan beribu2 insan samada terserempak dan pkenalan terhenti di situ mahupum pkenalan yang b'panjangan . pada setiap pertemuan dan perpisahan adalah aturan Allah . . . dan pada setiap itu membawa kita mngenal hakikat diri kita ini hamba yang bkal pulang mnghadap pencipta  . . .:) ❤ 

masyarakat malaysia ini sifatnya suka membantu . ulya nak cerita sikit :) ada suatu masa ulya turun KLIA dan naak melintas ke jalan ke stesen bas seberang jalan , ulya tngok sorng pakcik teksi . dia macam takde keja jea . *eyh* keje dia mmg pemandu teksi tapi masa tuw dia macam tak buad apa2 keja . ulya pum datang dekat . ulya sbenarnya malu . tpi macam ulya dah tade pilihan . macam terdesak gitu lahh hihijii . so ulya pum dtang dekat smbil buad muka kesian ckap "errr . . . pakcik2 , emm . . boley taak teman saya lintas jalan ??" . pastu pakcik tuw pum teman lahh ulya melintas dan ulya pum selamat mnyeberang jalan yehuuu !! :D haa , 6pak takk btapa prihatinnya rakyat malaysia mntak tolong lintas jalan pum dilayan . dan nak tulis jugak , ulya ucap terima kasih taw lepas tuw  . . . ^^ ❤

seiring dngan pngkatan usia kita akn smakin mngenal realiti dunia . sebenarnya bukan usia tapi pngalaman . pngalaman dalam fasa khidupan manusia yang bnyak mngajar . dan , biarlah kehadiran kita b'jasa bukan tersia .

" if you spend too long holding on to the one who treats you like an option ,
you'll miss the one who treats you like a priority "
*iklan hihii*

berada di tempat orang berada jauh dari keluarga mmerlukan kita punya hati dan pegangan yang kuat agar kita sentiasa di landasan yang betul . setiap tempat pum punya keadaan dan cabaran tersendiri . berdoalah semoga Allah sentiasa bersama kita agar apa jua yang kita lakukan di jalan yang Allah redha . pesan ummi abah ingat Allah dalam setiap yang kita lakukan . dan Alhamdulillah Allah beri Aisha , Allah beri kawan2 dan sahabat2 yang baik yang sentiasa ingatkan ulya , tegur ulya bila salah , walaupum ade saat ulya bengom3 atau teremosi atau terpelik2 atau tergelong2 atau termereng2 . sentiasa ada di saat susah dan snang ulya . . . 
terima kasihhhhh jiddan jiddaannn !! *ulya rasa nakk jerit bagi satu dunia dengar* :') :) :D

sbenarnya ulya cuba mmujuk diri ulya sendiri untuk kembali dengan riangnya  ke sarawak :) so klau nakk pujuk diri sendiri kenalah bukak cerita yang best3 kan . . . untuk stahun stgah lagi ulya akan menuntut ilmu di sarawak ulya berdoa Allah kuatkan hati ulya untuk terus setia menghabiskan pengajian . chaiyokk3 ulya !! LOVEEEEE sarawak :D 
semuaa owg pum doakan ulya taw ! ^^ 
doakan untuk ulya yang baru yang sngat smngat naak terbng ke sarawak . ulya rasa sem depan sangat menakutkan untuk ulya , ulya pum tataw kenapa . ulya rasa taak sedap hati jea . *shiuhh3 . . . halau taak sedap hati*
otei ulya naak smngat nie . ulya tngah smngat niee . doakan smngat niee istiqamah sampai akhir pngajian ulya nnty !! :D

satu nikmat dititipkan di sarawak untuk mnuntut ilmu .

satu nikmat dapat berjalan di bumi Allah ini .

dan nikmat Iman dan Islam , Alhamdulillah wa syukurillah . . . :)

thabbit qalbi ! :D

Bumi Kenyalang , im cominggg . . !!

Bumi Kenyalang : coming je lahh . ada aku kesah ??

kih . kih . kihh .



hey aku dah beda
cuma mereng masih sama . :p





Aishah radiiallahuanha was asked which dua did the Prophet (saw) make the most often, and she replied with ;

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ

“Oh turner of the Hearts make my heart firm on Your Deen”

"Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu"



Ilalliqa' InsyaAllah . wassalam . . . :)


2 comments:

lovely qanaah said...

Allahu...
org HOT promote page kita dalam blog COMEL die ^_^
terima kasih byk ulya :)
can't imagine the feeling of seeing this entry >_<

mood: harus biruss nak terkeluaq ayaq mata hoho

ulya said...

hihii wetemmmmm :) smogaa alyaa dmurahkan rzekyyyy !!




mnede hot2 takk men lahh . . .
-.-