February 02, 2015

dari mata turun ke hati kah . . . ??

dari mne punai melayang 
dari sawah twun ke padi 
dari mne dtgnya sayang 
dari mata twun ke hatyyy .

ptuii . . . ptuii ptui . . yeke dri mata twun ke hatyy ?? 




bismillahirrahmanirrahim . assalamualaikum :)

pantun . ats tuw pantun yg familiar smuaa owg penah dgr kann :D disebabkan cutyy nie ulya tade sgt keje nakk buad so ulya pum saja2 lahh pikir psal pantun tuww . . . 


disebabkan dua baris atas tuw hnyalah pembayang semata2 , maka tiada apa nakk d'bincangkan . hee :p dua baris bawah adalah maksud pantun , so mari kita bincangkan maksud tuww secara pandangan peribadi . ehem . pndgn pribadi taww , tade betul tade salah (!) sape yg suka nakk salahkan pndgn pribadi owg tuww , meh sini nakk sekeh , dushhh . . . dushh3 !! 
Photobucket


dari mne dtgnya syg ?

fes of all , of kos lahh smuaa prasaan adalah anugerah Allah .

second of all , ulya nakk bincang dlm skop pantun nie . disebabkan baris keempat menjawab soalan baris ketiga dri mne dtgnya syg ? , jwpnnya dari mata twun ke haty . mksudnya mnurut pantun niee, prasaan syg tuw dtg daripada satu organ yang bernama mata yang fungsinya melihat (deria melihat) . tiada bantahan kan ? sambung ayat bgi complete . . . prasaan syg tuw dtg daripada satu organ yang bernama mata yang fungsinya melihat (deria melihat) ke satu organ yang bernama hati yang fungsinya membantu proses metabolisma dlm tubuh , proses regulasi dan detoksifikasi . ada bantahan , sila diam :) selain haty fungsinya saintifik spty dinyatakan di atas , dalam dimensi lain;
"H A T I adalah raja , sdgkan anggota badan adalah tentera . jika raja itu baik , maka akan baik pula lahh tenteranya . jika raja itu buruk ,maka akan buruk lahh tenteranya"  - Abu Hurairah r.a

hati itu juga tempat tumbuh @ bersemayam segala perasaan . syg , rindu , cinta , marah , benci , kecewa dll adalah perasaan . perasaan adalah sesuatu yang abstrak , yang tidak dpt dilihat dgn mata kasar , yg takk dpt disentuh oleh tgn yg lembut mahupun kasar . buktinya , apakah kita dpt lihat dan sentuh rasa syg itu bagaimana , adakah kasar ataw halus ataw bulat atau segi tiga ataw besar atau kecil atau tinggi atau pendek atau tegap . kita takk tahuu bukan ? 

disebabkan bahasa melayu sgtlahh indah dan so sweettttttt , maka perlambangan dan sifat manusia dimasukkan pada sesuatu yg tidak bernyawa dan abstrak , dan unsur tersebut disebut personafikasi . contoh yang dimasukkan unsur personafikasi iaitu ; rumput menari2 , pohon melambai , bulan malam ini seakan bersedih , bayu menepuk pipi , angin yg membuai ragaku dll kata2 yang super ohsem (!) begitu jugalah pada perasaan spt digambarkan ; rasa kecewa yang menikam kalbu , rsa bahagia yg mendekati sempurna , rasa rindu yang subur berbunga , rasa marah seakan menggila dll .

kembali kpde topik second of all tadi , kita blending words sikit , mnurut pantun di ats skalyy , prasaan syg tuw dtg daripada satu organ yang bernama mata yang fungsinya melihat (deria melihat) ke satu organ yang bernama hati (tempat tumbuhnya segala perasaan) . so , berdasarkan pantun , daripada mata apa yg kita lihat (rupa, gaya, perangai dll yg sudah pastilah keterbatasan sepasang mata ini (bukan mata hati) iaitu dapat melihat sesuatu yg terzahir) seseorang yg mnimbulkan rasa syg dalam hati , betul ? siapa faham mcm lain mksud pantun tuww , silaa kongsi kat ruangan komen :)


Photobuckettapiii . . . . . 

rasa syg itu dri mata twun ke hatyy kah ?? hmm . . . betulkah ?


klaw ulya , ulya ckap T A K K setujuu sikit sikitt . hihii . 5o - 5o .

nakk alter cemnii lahh . .. ;)

dari mne punai melayang 
dari padi naik ke kuala 
dari mne dtgnya sayang 
dari hatyy naik ke mata .
Photobucket

boleyy lahh kann ?? hee



- klaw dari mata twun ke hatyyy, apa yg indah dimata akn b'putik rsa syg d'hatyy


- klaw dari hatyyy naik ke mata , apa yg trasa d'hatyy dilihat indah di mata .


sebab hakikatnya , bila dah sayang , smuaaa mmg 6pak indah . sepatutnya dari hati bukan sekadar naik ke mata , tapi dari hati pergi ke semuaa organ deria ; telinga , hidung , mulut dan kulit . 
Photobuckethah ! buktinya , klaw hati dah syg smuaa 6pak paling cantik paling hensem paling adi putra , paling emma maembong , paling mcm2 lahh kita 6pak , dan like seriouslyy kentut pum bau lavender , kena perli pum rsa kena pujii dan sebagainyaaaa lahh . yg utk deria organ mulut dan kulit tuw , korang pikir lahh sniryy cth apa yg sesuaii . . . mgkin kulit bgerutu pum sentuh rsa sutera , hah ! getuuu >.<

sebenarnya , ulya nie suka merepek . merepek2 lepasstuu tade idea -. -"
Photobucket

emm . . . emmm nakk tlis ape eh ? ahaa ! strusnya . . . syg kita pada familyy kita lahh terutamanya , takk mngenal zahir dan luaran . tade pum sbb adik kita tuw hitam , kita takk syg dia . eyh , namo diskriminasi warna kulit kat sini ! hitam hitam si tampuk manggis , walau hitam dipandang manis . taw (!) so tukar . wpum prngai takk snonoh ke , kentut merata ke , makan tak reti basuh pnggan ke , malas blajaa ke , ahh smuaa lahh yg takk indah d'mata , kita ttap syg . kann .

manusia yg tercipta dgn kkurngn dri segi penglihatan , mreka mmpu mnyayangi tnpa melihat . dan . . .

ulya nakk mrepek bnyak lgy tpi mrepek2 niee dah ckup smpy ke satu puncak yg buad ulya mengantuk . dan menguap . so ulya nakk tytow duluuu . . . penat taww takk boley tytow , huhh . jadi ulya nakk guna ksempatan niee nakk tytow dgn comel nyaa . bububuu semuaaa !! :D




can chuu ?? (read : can you ???)

sng citer , klaw dah syg tuw , syg lahh ! tade kaitan naik ke mata lahh twun ke hatyy lahh , kekanan pusing kekiri kona2 lahh , duniaa smua tuww . eyh , mrepek smuaa tuw . dahtuuu , apa lahh yg ulya mngarutt nakk alter2 pantun bagaii -..-

kan ?


p/s : rindu baq ang tlis blog pkyy emoticon2 niee . lama dah takk wat cenii >.<
p/s/s : once a while , right in the middle of an ordinary life , love gives us a fairytale . 
p/s/s/s : air mata yg tumpah ats sejadah , Tuhan kasihan :')


jika wajah yg membuatmu jatuh cinta , 
bagaimana caramu mencintai Tuhan yg takk berupa -- Quoted

indeed :')



ilalliqa' insyaAllah . wassalam smuaaaaa :)


2 comments:

Izyan said...

ayat yang last tu aku setuju sangaaaaattttttt ! ! ! !! !

ulya said...

ayt yg lastt ??

ilalliqa' insyaAllah . wassalam smuaaaaa :)

tuw ke ?? takk peluww pum psetujuan ang , izyan . hiks :p :p